Går en kurs via jobbet och denna vecka ska vi sammanställa ett dokument om källkritik. Att söka information och bedöma det källkritiska värdet är väl en sak, men att koppla detta mot lärandeteorier är för akademiskt, till och med för mig. Varför ska lärandeteoriers ältande vara så anmärkningsvärt? Att läsa doktorsavhandlingar för att förstå hur fjärdeklassare använder webben i sitt informationssökande känns för tillfället bara patetiskt, i synnerhet när vi ska rikta oss mot vuxenelever. Men det kan ju vara så att fjärdeklassare är det ulitmata undersökningsområdet för lärandeteorier kopplat mot Internet. Jag ska fråga Maja, hon går ju mellanstadiet nu, och höra hur hennes inställning till Internet har präglat hennes nuvarande livsstil och lärande :D
Dessa digra böcker är till för en viss kategori av människor, nämligen de forskare som sysslar med detta. Jag har då inte blivit något klokare eller mer allmänbildande efter att ha läst denna bok (även om det är bara ett antal kapitel som ska gås igenom). Men en hel del nya floskelord har jag lärt mig.. kommer säkert att använda dem när jag vill framstå som anmärkningsvärd bland den kulturella eliten, eller varför inte som öppningsreplik på en social dans (i mikropausen mellan två låtar) eller raggningsreplik på krogen.. "Har du en neoprogressiv inställning till Internet?"..
måndag 2 mars 2009
Tråkigt uppsatsskrivande
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar