CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

fredag 8 augusti 2008

Elever på distans

Vikarierar för tillfället för min chef för de ekonomikurser som vi handhar på jobbet. Syftet med kurserna är att all undervisning sker via mejl. Det innebär att alla frågor kring kursen, oavsett vad det är, sker i första hand skriftligen.

Syftet med kurserna tycker jag är utmärkt, men hur är det egentligen med studenterna? Tanken med distansutbildning samt att svara och skriva frågor på mejl är väl att försöka förstå vad man gör i kursen; sitta i lugn och ro för att sedan kunna formulera en fråga på ett vettigt sätt. Det här sätter förstås stora krav på att kunna beskriva sin problemformulering. För studenterna tror jag att den tanken inte riktigt slagit dem .. än.

Som exempel på en fråga.. "Jag har problem med kursen".. Jaha? Vilket problem menas? Datahaveri, programvarufel, förstår inte frågor, hittar inte dokument m.m. Om man nu vill effektivisera sina frågor, är det nog bäst att sätta sig ned, försöka förstå vad som saknas, och sedan formulera sin fråga. De flesta skickar i väg en fråga, vilket kan ta upp till 4 timmar för ett svar, och så.. har den dagen gått.

Ju mer utförlig man är på sin fråga, desto större chans att få ett korrekt och vägledande svar. Svarstiden är ju, trots allt, 4 timmar.

Nåja.. det är faktiskt riktigt roligt och utmanade.

1 kommentarer:

Frida sa...

ojoj! ja.. distansutbildningar är nog inte min grej, skriftliga formleringar för mej = 0!
Men du har ju det du gör på jobbet iaf :)